Partnerzy serwisu:
Pasażer

Łomża: Będą pociągi PKP Intercity

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
05-09-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Łomża: Będą pociągi PKP Intercity
fot. Ministerstwo Infrastruktury
Mieszkańcy Łomży będą mogli dojechać do swojego miasta również pociągami PKP Intercity. Zaczną one tam dojeżdżać nie od razu po planowanym na czerwiec przyszłego roku otwarciu reaktywowanej linii, lecz w pierwszym kwartale 2027 r. – ogłosili dziś w Łomży premier Donald Tusk i minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Ważną informacją jest też zwiększenie planowanej liczby par połączeń regionalnych z 4 do 8.

– W kwietniu podpisaliśmy umowę, dzięki której Łomża powróci na kolejową mapę Polski. Mieliśmy już wtedy wstępną deklarację przewoźnika regionalnego, który chciał tędy jeździć. Teraz uruchomienie pociągów zapowiadają też PKP Intercity – poinformował minister infrastruktury. Nie podał jednak szczegółów planowanej oferty, takich jak liczba połączeń na dobę czy ich relacje. Pytania w tej sprawie wysłaliśmy do PKP Intercity.

Do Łomży pojadą hybrydy

– Pociągi będą obsługiwane przez nowoczesne pojazdy hybrydowe od polskiego producenta – dodał Klimczak, mając na myśli produkowane przez Newag elektryczno-spalinowe zespoły trakcyjne ESD162. Hybrydy mają zostać skierowane na linię łomżyńską od razu po ich odebraniu przez PKP Intercity, którego termin wyznaczono na pierwszy kwartał 2027 r. Warto przypomnieć, że podobne zapowiedzi – choć bez wspominania wprost o taborze hybrydowym – składało ministerstwo jeszcze pod koniec poprzedniej kadencji.

Minister omówił też zaawansowanie prac przy odbudowie linii łomżyńskiej. – Już powstały 4 nowe rozjazdy. Trwają prace na peronach w Kozikach oraz na nowych przystankach: przy łącznicy w Śniadowie i w Konarzycach – poinformował.


Nie 4, ale 8 par pociągów

Dużą zmianą na lepsze w porównaniu z wcześniejszymi zapowiedziami ma być zwiększenie liczby połączeń regionalnych. – Na linii do Łomży samorząd deklaruje 8 par pociągów – stwierdził Klimczak. Jeszcze pod koniec lipca przedstawiciele podlaskiego Urzędu Marszałkowskiego deklarowali uruchomienie zaledwie czterech par. Taka liczba byłaby stanowczo zbyt mała w stosunku do oczekiwań dzisiejszych pasażerów – choć z drugiej strony zrozumiała w kontekście problemów podlaskiego Polregio z taborem do obsługi linii niezelektryfikowanych (a taką właśnie pozostanie linia łomżyńska). Począwszy od roku 2028 ofertę mogą dodatkowo wzmocnić pociągi Łomża – Ostrołęka, finansowane tym razem przez Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego.

Klimczak podkreślił znaczenie współpracy z samorządami wojewódzkimi. – W Kujawsko-Pomorskiem marszałek zaoferował przez pierwszy miesiąc promocyjne bilety na reaktywowanej trasie Ciechocinek – Aleksandrów Kujawski za złotówkę. Ambitne projekty możemy tworzyć tylko razem z samorządami – przekonywał.

– Inwestycja ma dać efekt natychmiast, jak najszybciej. Przyspieszamy z inwestycjami. Pozwalają na to odblokowane środki unijne i dobrze zorganizowana praca PLK w porozumieniu z innymi podmiotami – zaznaczył minister. W przyszłym roku w samym tylko Ministerstwie Infrastruktury budżet na inwestycje ma wynieść 100 mld zł (jak stwierdził, ostatni budżet z okresu rządów PiS – z 2023 r. – liczył 58 mld).

Tusk: „Nasza Kolej” to walka z wykluczeniem komunikacyjnym

Towarzyszący ministrowi premier Donald Tusk przypomniał o ogłoszonym w sierpniu programie „Nasza Kolej”. – Przez ostatnie lata widzieliśmy slajdy, mapy, „szprychy” i ustawy – tylko tutaj nic się nie działo. Ktoś musi zacząć budować nie tylko tam, gdzie są kamery, ale i tam, gdzie ludzie czują, że wszyscy o nich zapomnieli. Myślimy serio o tym, by w Polsce już wkrótce jeździły nie tyko najszybsze koleje na świecie [sic! – RK], ale też by wkrótce w miastach takich jak Łomża (duże, dumne, trzecie co do wielkości miasto w regionie) ludzie znów mogli przemieszczać się koleją – powiedział. – Wszyscy cieszymy się z obwodnicy, ale to odbudowa kolei będzie prawdziwym skokiem w nowoczesną komunikację XXI wieku – dodał Tusk.

– Wykluczone dotychczas miejscowości, które dzięki naszym inwestycjom zostaną ponownie podłączone do sieci kolejowej, to między innymi: Ciechocinek, Złotoryja, Kcynia, Lubsko, Ostrów Mazowiecka, Sokołów Podlaski, Bełchatów czy Gdów. Dostęp do połączeń dalekobieżnych zyskały Mielec, Międzylesie i Bystrzyca Kłodzka. Nasz program to nie tylko slajdy, ale konkretne działania, które już się rozpoczęły – przekonywał premier.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Mazowieckie planuje pociągi Ostrołęka – Łomża

Pasażer

PLK: W przyszłym roku start modernizacji linii do Łomży

Infrastruktura

Można zaczynać projektowanie rewitalizacji linii kolejowej do Łomży

Infrastruktura

Ruszą przygotowania do rewitalizacji linii kolejowej do Łomży

Infrastruktura

Śniadowo – Łomża: Prace utrzymaniowe i rozbiórka peronu

Infrastruktura

Zobacz również:

Mazowieckie planuje pociągi Ostrołęka – Łomża

Pasażer

PLK: W przyszłym roku start modernizacji linii do Łomży

Infrastruktura

Można zaczynać projektowanie rewitalizacji linii kolejowej do Łomży

Infrastruktura

Ruszą przygotowania do rewitalizacji linii kolejowej do Łomży

Infrastruktura

Śniadowo – Łomża: Prace utrzymaniowe i rozbiórka peronu

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij